God jul och gott nytt år!
2018-12-28
Ett intensivt år går mot sitt slut. Tack för i år! Vi kör hårt igen nästa år.
Nya regler klubbade
2018-05-22
Beslut
Vissa ändringar på assistansområdet (SoU34)
Vissa ändringar införs i socialförsäkringsbalken (SFB) och lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Riksdagen sa ja till regeringens förslag.
Förslaget innebär bland annat att regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer kan meddela vissa föreskrifter om assistansersättning med ett högre belopp än schablonbeloppet. Enligt förslaget ska också en kommun, som har tagit emot ett beslut från Försäkringskassan om att en person saknar rätt till assistansersättning, omgående informera personen om förutsättningarna för insatser enligt LSS.
Lagändringarna börjar gälla den 1 juli 2018.
Utskottets förslag till beslut: Bifall till propositionen. Avslag på motionen.
Riksdagens beslut: Kammaren biföll utskottets förslag.
Regeringen tar bort sparkravet på LSS
2018-04-30
I en artikel på omni.se skriver man följande: Regeringen vill ta bort sparkravet på personlig assistans, säger barn-, äldre- och jämställdhetsminister Lena Hallengren (S).
– Vi skapar förutsättningar för en tryggare LSS, säger hon.
I tilläggsdirektivet har det tidigare förslaget om kostnadsbesparingar i lagen strukits.
– Nu skapar vi förutsättningar för utredaren att arbeta i lugn och ro för en tryggare och mer förutsägbar LSS-lagstiftning.
Utredningen får också längre tid på sig och ska nu lämna sitt slutförslag den 15 december.
Länkar där ni kan läsa mer om detta:
En fjärdedel av all personlig assistans utförs av nära anhöriga
2018-04-11
En ny analys från Försäkringskassan visar att nära anhöriga står för över en fjärdedel av all utförd personlig assistans – men det ser olika ut beroende på faktorer som exempelvis den assistansberättigades ålder.
Läs den fullständiga analysen från försäkringskassan här
Proposition till riksdagen – nya lagförslag
2018-03-26
I propositionen föreslås att kommuner blir skyldiga att informera om rättigheter enligt LSS för de personer som inte får ersättning av Försäkringskassan, samt att ersättningen för personer med högre timbelopp inom assistansersättning ska ske över en längre tidsperiod.
Gällande det högre timbeloppet föreslår Regeringen att Försäkringskassan ska göra en slutlig avstämning efter utgången av den tidsperiod för vilken det högre beloppet har beviljats. Den som då inte har fått sina kostnader täckta vid månadsutbetalningarna ska kunna få en tilläggsutbetalning.
Den nya lagen föreslås träda ikraft 1 juli 2018.
Läs mer på regeringens hemsida om den nya propositionen
Allt färre med assistans!
2018-02-16
Minskningen av antalet med assistansersättning fortsätter, i januari 2018 fanns det 14 803 personer med beviljad assistansersättning från försäkringskassan. Nästan 1 400 färre personer har assistansersättning idag, jämfört med toppnoteringen i oktober 2015.
Om man räknar att varje person som förlorat assistansen har ett genomsnittsbeslut bör försäkringskassan ha sparat omkring 2,7 miljarder för 2018 sedan toppnoteringen av antal assistansberättigade.
Statlig utredning om assistansfusket
2018-01-18
Nu är den statliga utredning om ”assistansfusk” klar, den är gjord av Stig Svensson.
I utredningen konstateras bland annat:
- Ökningen av assistanstimmar beror ej på privata anordnare, utan på att det saknas begränsningar av de behov som assistans kan beviljas för.
- Brottsligheten minskar i och med införandet av tillstånd, från omkring 7 % av utbetald assistansersättning till 2%
- Oseriösa bolag gynnas i och med en schablon
- Utifrån analyser av domar i brottmål pekar Stig Svensson ut särskilda risk grupper för fusk, tex anhöriga eller när en brukare saknar medicinsk dokumentation/historik.
Utredaren lämnar en rad förslag på åtgärder:
- Försäkringskassan bör ges omfattande kontrollbefogenheter gentemot anordnarna, tex revision av anordnare, personligt ställföreträdaransvar vid återkrav, bevissäkring och säkring av återkrav
- Försäkringskassan bör ges rätt att upprätta register över anordnarna
- Försäkringskassan och IVO ska samarbeta i kontrollarbetet
- Rätt för Försäkringskassan att begära försäkringsmedicinska utredningar
- Åtgärder mot oseriös arbetskraftsinvandring (människohandel) inom branschen.
- Schablonersättningen som idag uppgår till 291 kr per timme ska för anordnare som inte har kollektivavtal eller kollektivavtalsliknande villkor ha lägre ersättning (ca 30 kr/timme mindre) eftersom det är en stor konkurrensfördel att inte tillämpa kollektivavtal.
- Anhörigassistans ska begränsas
Den statliga utredningen Personlig assistans – Analys av en kvasimarknad och dess brottslighet finner du här.
Golf och ridning är friskvård
2018-01-17
Efter en dom i Högsta förvaltningsdomstolen står det nu klart att också dyrare sporter som exempelvis golf och ridning ska omfattas av friskvårdsbidraget. Tidigare har golf och ridning, som klassats som dyrare sporter, inte ingått i friskvårdsbidraget. Detta eftersom de inte har räknats som enklare form av motion då de anses kräva dyrare utrustning.
Så länge en förmån i form av friskvårdsbidrag är av ett mindre värde, 5 000 kronor, ska det betraktas som en skattefri personalförmån. Det här innebär till exempel att den som spelar golf eller tar lektioner på ridskola kan använda friskvårdsbidrag till det.
Nya reglerna för assistans föreslås gälla från 2018-03-31
2017-12-01
Den 31 mars 2018 vill regeringen att de tidigare utlovade ändringarna av assistansreglerna skall träda i kraft, detta enligt det lagförslag som nu lagts fram. Lagändringen innebär att bedömningarna av rätten till personlig assistans återgår till läget före den senaste assistansdomen från Högsta förvaltningsdomstolen. Det innebär att assistans för väntetid och beredskap införs i lagtexten. Lagförslaget innebär också att bestämmelsen om tvåårsomprövning av rätten till assistansersättning tas bort. Regeringen räknar dock med att tvåårsomprövningar återinförs när LSS utredningen är klar.
Så här sammanfattas promemorian (hela förslaget finner du längre ned, klicka på länken):
Denna promemoria har tagits fram av en arbetsgrupp vid Socialdepartementet. I promemorian lämnas förslag till ändringar i lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och socialförsäkringsbalken (SFB). Förslagen har sin bakgrund i det åtgärdspaket för assistansersättningen som regeringen presenterade den 14 november 2017. I promemorian lämnas förslag till nya bestämmelser i LSS som innebär att assistans ska kunna beviljas för väntetid och beredskap under den enskildes dygnsvila samt för tid mellan preciserade hjälpbehov vid aktiviteter utanför den plats där den enskilde regelbundet vistas. Beräkningen av väntetid och tid för beredskap ska enligt förslaget regleras i förordningen (1993:1090) om stöd och service till vissa funktionshindrade. Väntetid ska enligt förslaget berättiga till personlig assistans med en fjärdedel av tiden. Beredskap ska berättiga till personlig assistans med en sjundedel av tiden. I promemorian lämnas också förslag till en ändring i 51 kap. SFB som innebär att bestämmelsen om tvåårsomprövning tas bort ut lagen. Ändringen är avsedd att gälla under begränsad tid. Bestämmelsen om omprövning av rätten till assistansersättning på grund av ändrade förhållanden förtydligas. De nya bestämmelserna föreslås träda i kraft den 31 mars 2018.
Promemoria, vissa förslag om personlig assistans
Vägledningen version 19
2017-11-30
Då var det dags igen, en ny vägledning om assistansersättning har kommit. Den tredje revideringen på några månader. Vägledningen släpptes 207-11-15. De ändringar som gjorts i den nya vägledningen presenteras nedan.
Kapitel 3
Kapitlet är omarbetat och beskriver olika situationer då rätten till assistansersättning ska prövas. Här beskrivs bland annat hur ansökan ska gå till och vem som har möjlighet att underteckna en ansökan om den enskilde inte själv har förmåga. I de fall det finns generella bestämmelser hänvisas till vägledning 2004:7 Förvaltningsrätt i praktiken. Beskrivningen av skyldigheten att anmäla ändrade förhållanden har flyttats hit från tidigare (version 18) kapitel 18. I samband med det har texten omarbetats språkligt.
Här beskrivs när det blir aktuellt att göra en omprövning enligt 51 kap. 12 § SFB – när två år har förflutit sedan senaste beslutet och vid väsentligt ändrade förhållande. Det framgår att en sådan omprövning innebär att Försäkringskassan ska pröva sakfrågan utifrån de förutsättningar som gäller vid prövingstidpunkten. Vid omprövning har Försäkringskassan även tillgång till underlag från föregående prövningar, vilket kan påverka bedömningen av vilka utredningsinsatser som krävs. Begreppen ”mindre och mer omfattande uppföljningar” har tagits bort och därmed även
metodstöd för uppföljningar. Beskrivningen av detta fanns tidigare (version 18) i kapitel 18, vilket inte längre finns kvar. Beskrivning om medicinsk information har tidigare funnits i kapitel 7.
Kapitel 7
Kapitlet är omarbetat och omstrukturerat. Det inleds med en beskrivning av Försäkringskassans utredningsskyldighet. Därpå följer ett avsnitt som handlar om att hämta uppgifter från den enskilde och ett som handlar om att hämta uppgifter från någon annan än den enskilde, samt lagstöden för detta. Metodstöd för att utreda med den försäkrade har tagits bort. Stöd för vilka uppgifter som kan behöva hämtas från den försäkrade får man i stället genom beskrivning av förutsättningarna i lagstiftningen (kapitel 6) och kapitel 9, Bedöma rätten till assistansersättning och beräkna tid.
Kapitel 13
Avsnitt 13.1 Beslut till kommunen är omarbetat.
Försäkringskassan ska skicka alla beslut om assistansersättning till kommunen. Hela beslutet, d.v.s. inte endast en underrättelse med delar av beslutet, ska skickas till kommunen.
Kapitel 14
14.3 Tagit bort hänvisning till Försäkringskassans riktlinjer [2011:36] om registrering av konto eftersom det nu framgår i riktlinjerna att de inte gäller vid kontoanmälan eller kontoändring för t.ex. assistansersättning.
Kapitel 18
Tidigare kapitel 18 Ändrade förhållanden och uppföljning har tagits bort eftersom det som hör hemma där numera beskrivs (omarbetat) i kapitel 3. Kapitel 18 i version 19 heter Återbetalning av assistansersättning.
Hela vägledningen om assistansersättningen hittar du här.
Så mycket läggs på lön
Vi fortsätter vår serie om ekonomin i Sveriges assistansbolag. I en granskning som vi själva genomfört bland 300 aktiebolag fann vi att 63% av omsättningen lägger ett assistansbolag i snitt på lönekostnader exkl. sociala kostnader. Variationen är stor om man undersöker toppar och dalar i statistiken, det fanns bolag som la uppåt 80% på löner av omsättningen och i andra änden under 50 %. Totalt 19 bolag la under 50 % av sin omsättning på lön exkl. sociala kostnader.
Lön och andra ersättningar (exkl. sociala kostnader) i förhållande till omsättning, totalt 300 bolag
- 70 bolag under 60 %
- varav 38 bolag under 55 %
- varav 19 bolag under 50 %
Summa löner och ersättningar per anställd är ett mått man använder sig av ibland i ekonomisk granskning, bolagen lägger 330 000 kr i per anställd enligt sammanräknade branschmedianer, detta enligt statistik som vi sammanställt ifrån UC innehållande 569 bolag. I statistiken kan man se att ju högre omsättning bolaget har desto mer läggs på löner och ersättningar per anställd och vice versa.
Löner och andra ersättningar per anställd (569 bolag)
- Lägsta värde: 295 000 kr
- Högsta värde: 370 000 kr
Vi granskade också summa rörelseintäkter per anställd, vilket betyder på ett ungefär: Hur mycket intäkter kommer in i verksamheten per anställd. Trenden är nästan lika tydlig även där som när vi sammanställde lön per anställd, större bolag drar in mer intäkter per anställd och vice versa. I snitt av branschmedianerna kommer det in 525 000 kr per anställd enligt statistiken.
Summa rörelseintäkter per anställd (569 bolag)
- Lägsta värde: 464 000 kr
- Högsta värde: 622 000 kr
Försäkringskassan – gäller fram till lagändringen…
2017-11-24
Försäkringskassan har gått ut med ett meddelande om hur de kommer att agera tills lagändringarna träder i kraft som regeringen aviserade om den 14 november. (Länk till regeringens pressmeddelande gällande ändringarna de avser göra finner ni längre ned)
Detta gäller innan lagändringarna har trätt i kraft:
Försäkringskassan är skyldig att följa gällande lag och rättspraxis. Det innebär att
- för den som ansöker om assistansersättning följer vi det rättsliga ställningstagande som Försäkringskassan har beslutat om. Försäkringskassan kan därmed inte bevilja assistansersättning för väntetid och beredskap eller för tid mellan preciserade hjälpbehov vid aktiviteter utanför den plats där den personen regelbundet vistas. När en ny lag har trätt i kraft kan personen på nytt ansöka om assistansersättning för till exempel väntetid. Personen kan som alltid begära omprövning och överklaga Försäkringskassans beslut.
- Försäkringskassan kommer att fortsätta göra tvåårsomprövningar, men kommer att fokusera på dem som inte berörs av de senaste årens HFD-domar. Detta gäller även redan inledda tvåårsomprövningar.
Läs hela meddelandet från försäkringskassan gällande deras tolkning fram till lagändringarna träder i kraft.
Källa: www.fk.se
Assistansbolagen har det tufft!
2017-11-22
Att det varit tufft ekonomiskt de sista åren i assistansbranschen känner nog de flesta till. Lägger vi till diverse domar, att antalet brukare med statlig assistans minskar kraftigt och att tillväxttrenden där brukare gått från kommunerna till de privata bolagen nu tycks vara bruten, ja då förstår man att vardagen är rejält tuff för de privata assistansbolagen.
Vi har tagit fram statistik där vi tittat på assistansbolagens ekonomi utifrån en rad olika parametrar. En parameter vi undersökte var hur vinsterna (vinstmarginal) såg ut, med syfte att ta ”tempen” på hur bolagen verkar må.
I denna statistik som vi nu presenterar nedan har vi tittat på assistansbolag (AB) som har en omsättning som överstiger 10 miljoner kronor. Vi har hittat ca 325 sådana bolag. Vi har tagit fram bolagen genom att undersöka vilka bolag som har tillstånd att bedriva personlig assistans och samkört det med offentliga uppgifter ur företagens årsredovisningar.
Av de 325 bolagen med 10 miljoner eller mer i omsättning:
- Har 101 bolag en vinstmarginal 2 % eller lägre, ca 8 miljarder i total omsättning
- varav 73 bolag har under 1%, ca 4,2 miljarder i total omsättning
- varav 41 bolag har 0% eller lägre, ca 2,1 miljarder i total omsättning.
Undersöker man motsatsen dvs. de bolag som har goda eller väldigt goda marginaler och omsätter 10 miljoner eller mer ser statistiken ut som följer.
- 93 bolag ligger på 7% eller mer
- varav 57 bolag ligger på 10% eller mer
- varav 27 bolag ligger på 15 % eller mer
- varav 13 bolag ligger på 20 % eller mer
Vi har slumpvis valt ut vinstmarginalerna i statistiken, vi lägger ingen värdering i vad som är en hög vinst. Det kan också finnas andra verksamheter i bolagen som gör tex att vinsterna ser höga eller låga ut för den delen.
Det vi dock konstatera att väldigt många bolag har oroande låga vinster, märk väl att statistiken avser 2016 års redovisningar, det kommer bli mycket intressant att följa utvecklingen för 2017.
Vi brinner för att verksamheten, brukaren och de anställda skall ha så goda förutsättningar som möjligt ur ett ekonomiskt perspektiv. Därav vår produkt SAGA budget, men vi erbjuder också kurser och numera också handledning. Behöver ni hjälp inom något av dess områden tveka inte att hör av er till oss.
Fortsätt håll koll på vår hemsida om du vill ta del av mer statistik, vi kommer presentera den löpande.
Inga omprövningar och jour kan beviljas
2017-11-15
Regeringen presenterade under en pressträff i tisdags en rad åtgärder för den statliga assistansersättningen. Bland annat skall den tidigare tillämpningen av väntetid (jour) och beredskap återställas och tvåårsomprövningarna kommer tillfälligt att stoppas!
Man föreslår vidare att de med beviljat förhöjt timbelopp skall få täckning för sina kostnader även då kostnaderna varierar över tid.
Regeringens åtgärder är följande
- Assistans föreslås igen kunna beviljas för väntetid, beredskap och tid mellan insatser. Det förväntas ske i en lagändring inom 3 månader.
- Tillfällig frysning av tvåårsomprövningar, detta i avvaktan på LSS-utredningens betänkande. Frågan om tvåårsomprövningarna hanteras i samband med att utredningen tas om hand och regeringen tar fram en ny inriktning.
- Kommunerna föreslås få förtydligat ansvar att informera om rättigheterna enligt LSS till de personer som får avslag eller indragning av assistans från Försäkringskassan.
- Enskilda som har beviljats assistansersättning med ett högre timbelopp föreslås kunna få täckning för sina kostnader även då kostnaderna varierar mer över tid. När Försäkringskassan den 1 oktober 2016 övergick till att betala ut assistansersättning i efterskott innebar det minskad flexibilitet för enskilda som har beviljats ett högre timbelopp än schablonbeloppet. För att korrigera för detta föreslår regeringen att Försäkringskassan ska göra en slutlig avstämning efter utgången av den tidsperiod för vilken det högre beloppet har beviljats.
Se presentationen och läs mer på HÄR
Statistik från FK, förhöjd ersättning/antal brukare
2017-10-23
Vi har granskat och analyserat siffror från försäkringskassan för att undersöka om det sker förändringar i antalet brukare med förhöjd ersättning, hur fördelningen ser ut mellan könen samt har vi också undersökt hur antalet assistansberättigade totalt sett förändras. Statistiken vi tittat på gäller 2015-12, 2016-12 samt varje enskild månad under 2017. Nedan presenteras en kort summering.
Förhöjt timbelopp
I december 2015 hade 9,57 % av brukarna förhöjt timbelopp, i december 2016 var siffran 10,02% och i september 2017, 9,79%. Fler män än kvinnor har förhöjt timbelopp.
362 (2,4%) personer hade det maximala timbeloppet i september 2017, 470 personer (2,9%) i december 2015.
Antal brukare med beslut från försäkringskassan
Antal brukare fortsätter minska, i september 2017 fanns 15 115 brukare med beslut från försäkringskassan, 519 färre brukare än januari 2017. I december 2015 fanns det 16 142 personer med assistansersättning från försäkringskassan.
2017- | Antal brukare |
jan | 15 634 |
feb | 15 562 |
Mars | 15 498 |
April | 15 446 |
Maj | 15 392 |
Juni | 15 312 |
Juli | 15 237 |
Aug | 15 156 |
Sept | 15 115 |
Ta del av informationen
Ta del av rå-data till statistiken: Statistik över antal brukare samt antal med förhöjd ersättning
Passa gärna på att också läsa om vår mycket uppskattade programvara SAGA budget, eller läs mer om de olika tjänster vi erbjuder såsom utbildningar eller att hjälpa er att budgetera assistansersättningen.
Ny Vägledning från försäkringskassan igen!
2017-10-18
I slutet av September kom en ny vägledning från försäkringskassan! Denna snabba uppdatering är version 18.
De ändringar som gjorts är följande:
Version 18
Språkliga justeringar som har gjorts i samband med omarbetaning av befintlig text framgår inte i ändringsförteckningen.
Kapitel 1
Avsnitt 1.3.1 är nytt men innehåller text som i version 17 fanns i 6.2 Bestämmelser och rekommendationer om assistansersättning
Avsnitt 1.5 har kompletterats med stycken som i version 17 fanns i kapitel 6. Det handlar om avsnitt om Barn med funktionsnedsättning, Förälder med funktionsnedsättning och Vad är inte personlig assistans.
Kapitel 4
Vägledning 2017:1 Övergripande bestämmelser i SFB, unionsrätten och internationella avtal har ersatt Vägledning 2000:2, Försäkrad i Sverige genom bosättning eller arbete och Vägledning 2004:11, Tillämplig lagstiftning, EU, socialförsäkringskonventioner.
I kapitel 4 hänvisas numera i inledningen till vägledning 2017:1. Eftersom det endast finns en (denna) vägledning har några hänvisningar i kapitlet till antingen vägledning 2000:2 eller 2004:11 tagits bort utan att ersättas med någon ny hänvisning.
Kapitel 6
Kapitlet är omarbetat och innehåller vissa delar som är helt nya. En del text fanns i version 17 i kapitel 10 Tid när assistansersättning inte lämnas.
I avsnitt 6.1.1. Förutsättningar i lagstiftningen finns en bild som visar de förutsättningar som ska bedömas för rätten till assistansersättning samt i vilken ordning de ska bedömas. Bilden är kompletterad med ett metodstöd och kapitel 6 är disponerat utifrån bilden. Varje förutsättning i lagstift-ningen beskrivs i ett eget stycke.
Kapitel 7
Det andra och tredje stycket i inledningen av kapitel 7 fanns i version 17 i avsnitt 6.1.
Kapitel 9
9.5.2 Beskrivningen utifrån kammarrättsdomar om hur beräkningen av om grundläggande behov i genomsnitt överstiger 20 timmar i veckan har flyttats till 6.7.
Kapitel 10
Tidigare kapitel 10 Tid när assistansersättning inte lämnas har tagits bort. De beskrivningar som funnits i detta kapitel har i version 18 arbetats i kapitel 6 och kapitel 15.
Som en följd av att innehållet i kapitel 10 Tid när assistansersättning inte lämnas har inarbetats i andra kapitel har tidigare kapitel 11-20 fått nya kapitelnummer; 10–19.
Kapitel 15
Beskrivning som i version 17 fanns i kapitel 10 har arbetats i avsnitt 15.7. Det avser avsnitten som handlar om kortare sjukhusvistelse, assistans utöver tillåten arbetstid, assistans av någon som saknar arbetsförmåga, assistans av någon som är bosatt utanför EES samt när arbetsgivaren eller uppdragsgivaren inte har uppfyllt sin anmälningsskyldighet.
Den nya vägledningen ver 18 finner du här.
Ny version av SAGA budget
2017-10-05
Version 1.1.0.24 finns nu att ladda ned. Nytt är: Justering av intäkt assistansersättning för öreshantering
Ny Vägledning från försäkringskassan
2017-09-29
I slutet av augusti kom en ny vägledning från försäkringskassan ut, version 17.
De ändringar som gjorts är följande:
Version 17
Kapitel 7
Borttag av avsnitt 7.1.1 Metodstöd – den särskilda beslutsordningen
utredning, föredragning och beslut. Den särskilda beslutsordningen
beskrivs i kapitel 12 och i vägledning 2004:7 Förvaltningsrätt i praktiken.
Försäkringsprocessen 2007:2 beskriver alla aktiviteter och arbetsmoment
som ingår i processen, hur de ska utföras och av vilken yrkesroll.
Kapitel 9
Inledningen till kapitel 9, avsnitt 9.1 och 9.1.1 omskrivet med anledning av
FKRS 2017:02 Hjälp med det grundläggande behovet personlig hygien
inom assistansersättning. Nytt Metodstöd – bedömning av personlig
assistans för de grundläggande behoven personlig hygien, på- och
avklädning och måltider.
Avsnitt 9.2, borttag av text och lagt till underrubriker. Nytt metodstöd för
bedömning av tillsyn som andra personliga behov.
Kapitel 10
Avsnitt 10.4.2 Assistans utöver tillåten arbetstid ny text om övertid enligt
7-9 §§ ATL.
Kapitel 12
Avsnitt 12.1.1 Metodstöd – kommunicering. Ersatt ÄHS med HAPO
eftersom handläggningen av assistansersättning från och med maj 2017
sker i nytt IT- stöd Handläggningsportalen (HAPO).
Kapitel 16
Borttag av avsnitt 16.7.4 Metodstöd – hantering när assistenten arbetat mer
än vad som är tillåtet och avsnitt 16.7.5 Metodstöd – hantering och
bedömning när en assistent saknar arbetsförmåga. Metodstöden finns i
Försäkringsprocessen 2007:2.
Den nya vägledningen ver 17 finner du här.
Avtal mellan Kommunal och Vårdföretagarna
2017-09-08
Lönerna kommer att höjas enligt märket, dvs en lönehöjning motsvarande 2,2 %. Lägsta löner, OB samt jour kommer att höjas lika mycket. Avtalet är treårigt och gäller fram till 30 juni 2020, dock är avtalet uppsägningsbart. Lönehöjningarna kommer bli: 535 kr/mån 1 okt 2017, 548 kr/mån 1 okt 2018 och 559 kr/mån 1 okt 2019.
Övriga villkorsförändringar i avtalet är:
- Skärpta regler vid anställningens upphörande: om arbetet upphör ska arbetsgivaren undersöka möjligheten till annat arbete, orsaken till uppsägningen och innan uppsägning vidta åtgärder för att efterhöra och dokumentera arbetstagarens uppfattning av sin är orsaken till arbetsgivarens beslut om att anställningen ska upphöra och om möjligt undanröja orsaken till problemet.
- Överenskommelser om att övertid, jour, ob löses in i lön skall vara skriftliga och det ska framgå hur arbetstagaren har blivit kompenserad.
- En arbetsgrupp skall ta fram en plan över hur månadslön skall införas som huvudform från och med 2019.
Läs mer om kollektivavtalet:
Nytt avtal för 40 000 assistenter
Avtal klart för personliga assistenter – Kommunal
Höjningen 4,4 kr!
2017-09-08
Enligt regeringens hemsida kommer höjningen 2018 bli 4,4 kr, dvs man frångår att utbetala hela kronor och inför nu ören. Vi har även undersökt detta hos departementet och de säger samma sak, dvs att man kommer betala ut ören.
Läs regeringens meddelande: Ersättningen för den statliga ersättningen höjs
Schablonbeloppet höjs med 1,5%!?
2017-08-28
Höjningen av assistansersättningen på 1,5 % kommer att vara en del av regeringens budgetproposition som läggs fram den 20 september. Denna höjning kommer i så fall gälla under 3 år. Höjningen innebär att schablonen för 2018 skulle hamna på 295 kr istället för väntade 294 kr per assistanstimme om budgeten går igenom.
Läs Vänsterpartiets pressmeddelande som var först (som vi sett) ut att presentera informationen, klicka HÄR
Personalvårdsförmån – ”pay and play”
2017-07-17
En arbetsgivares utbetalning av s.k. friskvårdsbidrag har ansetts utgöra skattefri personalvårdsförmån då det ersätter kostnad för golfspel på pay and play-bana och driving range.
Se skatterättsnämndens besked: HÄR
Trevlig Sommar!
2017-07-12
Vi vill önska alla våra nya, gamla och kommande kunder en riktigt trevlig sommar!
Administration av assistansersättningen – FK
2017-04-28
En ny rapport om handläggarnas upplevelse av sitt arbete med assistansersättningen på försäkringskassan har kommit ut.
Så här inleds rapporten:
Det senaste året har det pågått mycket debatt och diskussion om assistansen. Det har handlat både om tillämpningen av gällande lagstiftning och om oegentligheter och potentiell brottslighet inom assistansersättningen. Mot den bakgrunden behöver Försäkringskassan mer kunskap om den egna administrationen och om vad som behöver förbättras. Den här rapporten bygger på en enkätundersökning riktad till alla handläggare som arbetar med ersättningen. Syftet är att bidra med kunskap om på vilket sätt Försäkringskassan bör fortsätta arbeta för att stärka rättssäkerhet i tillämpning och beslut inom assistansersättningen. Tre övergripande frågeställningar står i fokus för undersökningen:
1. Hur kommer det sig att Försäkringskassan beviljar alltfler timmar av assistans över tid?
2. Vilken roll spelar de privata anordnarna i handläggningen av assistansersättning?
3. Vad kan vi lära oss av handläggarnas erfarenheter av brottslighet och missbruk av assistansersättning?
I rapporten identifierar FK några utvecklingsområden, de skriver följande:
Mot bakgrund av analysen av handläggarnas uppfattningar och förslag om åtgärder och förändringar identifieras i rapporten tre områden som Försäkringskassan behöver adressera i sitt fortsatta utvecklingsarbete:
1. Utveckla formerna för tvåårsomprövningar respektive hembesök inom ramen för utredning av rätten till assistansersättning.
2. Utveckla formerna för ansökningsprocessen.
3. Utveckla administrativa verktyg och IT-stöd för assistansersättningen i syfte att effektivisera kontrollarbetet.
Vill du läsa hela rapporten, klick HÄR
Rimlig lön?
2017-04-27
Funderar du över: Vad har en personlig assistent i lön? Nu får du svaret. Arbetsgivarorganisationen KFO har genomfört en lönestatistik, totalt 19 800 individuppgifter ingår i statistiken som avser 2016.
Timlön – Sverige
Månadslön – Sverige
Månadsrapport i SAGA
2017-04-18
Nu kan du skapa månadsrapporter och stämma av budgeterad kostnad mot faktiskt utfall i SAGA budget! Du kan också generera ifylld räkning för förhöjd ersättning, en funktion som spar massor med tid för er som har flera kunder/medlemmar som är beviljad förhöjd ersättning.
I SAGA grundversion har vi också lagt till ett kundregister samt möjlighet att importera konton från bokföring via SIE3 fil.
Kontakta oss, så visar vi hur SAGA fungerar och varför det kommer göra er verksamhet bättre! Titta också på filmen nedan, där visar vi hur SAGA – Rapport fungerar.
070 299 15 60
Daniel Wahlberg
VD
Fika under tjänsteresa
2017-04-06
Nytt ställningstagande från skatteverket:
Dnr: 131 127035-17/111
Kan enklare förtäring som anställda själva köper under en pågående tjänsteresa och där arbetsgivare står för kostnaden räknas som skattefri personalvårdsförmån?
Skatteverkets bedömning
Skatteverket anser att om en arbetsgivare erbjuder anställda som är på tjänsteresa att själva mot ersättning köpa valfria förfriskningar eller annan förtäring, så handlar det inte om en skattefri personalvårdsförmån. Anledningen är att förmånen inte erbjuds samtliga på arbetsplatsen och inte heller tillhandahålls på arbetsplatsen.
Inköp som en anställd gör under en tjänsteresa för egen förtäring, t ex kaffe och bulle, är alltså en privat levnadskostnad. Om arbetsgivaren betalar ska den anställde beskattas för förmånen. Detta gäller oavsett om betalning har skett med exempelvis arbetsgivarens betalkort eller med intjänade bonuspoäng som tillgodoförts på grund av arbetsgivarens kundtrohet eller liknande (t ex via SJ:s Priokort).
Förfriskningar och enklare förtäring som obligatoriskt ingår i biljettpriset är dock skattefria, trots att arbetsgivaren indirekt bekostat dessa.
Länk: Skatteverket
Nedgången fortsätter
2017-03-20
Nedgången fortsätter vad gäller antalet brukare med assistans beviljad via Försäkringskassan. I Februari var 15 562 personer beviljade assistans, 129 personer färre än December 2016. Under samma period har beviljade assistanstimmar minskat med 53 414 timmar, dvs motsvarande ca 15,5 miljoner kronor i månaden eller 186,5 miljoner årligen. Antalet bolag med tillstånd från IVO är i februari 1013 st, dvs ingen förändring de sista månaderna.
Vi behåller vår syn på att konkurrensen kommer hårdna i branschen under året, vi ser framför oss vikande lönsamhet, bolagssammanslagningar och nedläggningar av verksamheter där lönsamheten ej är tillfredsställande. Ett ökat fokus på ekonomi i verksamheterna bör fortsatt ligga i korten samt att verksamheterna kommer att behöva vässa sin kunderbjudanden då samma antal verksamheter ”slåss” om färre kunder.
Assistansmarknaden – Statistik
2017-03-08
Nedan presenteras statistik över bransch personlig assistans som vi har sammanställt från olika källor och till viss del även tagit fram själva.
Antal brukare
- Antal brukare med beslut via Försäkringskassan: December 2016, 15 691 st.
- Medeltal brukare 2016, FK : 15 917 (16 152)
- LSS: 4 300
- Förväntan hos FK att det fortsätter bli färre med beviljad assistans under 2017.
Fler timmar för brukarna
- Genomsnitt antal timmar FK 2016: 555 (547)
- Genomsnitt antal timmar FK December 2016: 552,5
- LSS beslut: 182
Ett assistansbolag (AB, 2015) – Ekonomi
- Antal AB med omsättning +600 000 kr: 677 st
- Genomsnitt omsättning: 27 000 000 kr (exkl. 10 största)
- Omsättning medianvärde: 9,2 miljoner
- Genomsnitt vinst efter skatt: 915 000 kr
- Vinst, medianvärde: 190 000 kr
- Genomsnitt marginal efter skatt: 3,38%
- Medianvinst efter skatt: 2%
Omsättning i assistansbolag (AB, 2015)
- 600 000-2 000 000: 91 st
- 2 000 001-6 000 000: 189 st
- 6 000 001-10 000 000: 60 st
- 10 000 001-15 000 000: 52 st
- 15 000 001-20 000 000: 48 st
- 20 000 001-30 000 000: 67 st
- 30 000 001-40 000 000: 35 st
- 40 000 001-60 000 000: 41 st
- 60 000 001-80 000 000: 29 st
- 80 000 001-100 000 000: 16 st
- 100 000 001-130 000 000: 15 st
- 130 000 001- ff : 33 st
Vill du själv ta reda mer om hur företagen som finns på marknaden ser ut, köp vårt dokument: Företagsfakta
Utbildningar via Skype!
2017-03-07
Vi tar ett steg till och kraftigt ökar vårt utbud av utbildningar. Tidsbrist skall inte vara en anledning till att inte utveckla sig. Vi erbjuder därför utbildning via Skype, Utbildning när det passar dig och som dessutom är otroligt kostnadseffektivt!
Kolla in våra utbildningar: Utbildningar
Ny Vägledning från FK
2017-02-19
Försäkringskassan har släppt en ny vägledning, version 15. Här finner du den nya vägledningen: Vägledning
Försäkringskassan önskar tydligare rättsläge
2017-02-15
Försäkringskassan skriver följande på sin hemsida :
”Kammarrätten i Göteborg har i en dom (3208-16) uttalat att rättsläget är otydligt i fråga om egenvård kan vara ett grundläggande behov eller inte vid bedömningen av rätten till assistansersättning. Eftersom kriterierna för grundläggande behov är avgörande för rätten till personlig assistans anser Försäkringskassan att det behövs vägledning som förtydligar rättsläget. Därför överklagar Försäkringskassan kammarrättens dom till Högsta förvaltningsdomstolen.
Försäkringskassan har tolkat en tidigare dom från Högsta Förvaltningsdomstolen (HFD 2012 ref. 41) så att sjukvårdande insatser i form av egenvård inte kan vara grundläggande behov. Försäkringskassan tydliggjorde tolkningen under förra året, vilket har lett till att tiden för sondmatning inte har räknats med i de grundläggande behoven. Kammarrätten har gjort en annan tolkning av avgörandet. Det behövs därför ett nytt ställningstagande från Högsta förvaltningsdomstolen.
– Ett svar från Högsta förvaltningsdomstolen på om egenvård och i detta fall i form av sondmatning kan räknas som grundläggande behov eller inte är direkt avgörande för många enskildas rätt till personlig assistans. Vi är måna om att det ska finnas en tydlighet i den här frågan och ett prejudikat är en förutsättning för att alla inblandade ska kunna veta vad som gäller, säger Försäkringskassans rättschef Eva Nordqvist. ”
Utfall vs. Budget
2017-02-09
Just nu arbetar vi med en ny modul i SAGA budget. Den nya modulen kommer erbjuda en hel rad olika funktioner. De kanske mest intressant är:
- Jämföra budgeterade kostnader/intäkter med bokförda, månadsvis, för flera månader eller för hela året.
- Genererar färdigifylld räkning för förhöjd ersättning (faktiska kostnader), för valbart antal månader.
- Snygga resultatrapporter för varje kund med logotyp och verksamhetsuppgifter.
- Kundregister, med kontaktuppgifter till era kunder
- Kontoplan som läses in från bokföringen.
Är du intresserad, hör av dig så berättar vi mer. Vill du boka ett exemplar av modulen redan nu, då erbjuder vi 25% rabatt på ordinarie pris för modulen*
*Gäller tom 2017-02-15
Assistansersättningens utveckling
2017-02-07
2016 kan vara året då utvecklingen inom assistansersättningen vände, detta enligt Försäkringskassans rapport ”Assistansersättningens utveckling”. Antalet assistansberättigade har legat på runt 16 000 personer i flera år, i december 2016 minskade antalet assistansanvändare med ca 400 personer till 15 691 användare. Samtidigt avtog tillväxten i antalet timmar.
Vi noterar att antal godkända assistansverksamheter ligger på ungefär samma antal över tid, detta bör betyda att konkurrensen blir ännu tuffare i branschen då kundunderlaget minskar. Troligen kommer vi att få se fortsatt marginalpress i branschen och ökat fokus på ekonomistyrning.
Läs hela rapporten från FK här: Assistansersattningens-utveckling-2017
Missade du utfrågningen om assistans?
2017-02-03
Den 2/2 -2017 höll socialutskottet en öppen utfrågning om kostnadsutvecklingen inom den statliga assistansersättningen och den kommunala insatsen personlig assistans. Missade du detta eller vill se det igen: KLICKA HÄR
Utgiftsprognos Försäkringskassan
2017-01-19
”Statens utgifter för assistansersättning beräknas fortsätta öka under prognosperioden från 21,8 miljarder 2016 till 28,6 miljarder 2021. Ökningen drivs av att genomsnittligt antal ersatta timmar per brukare och månad väntas fortsätta öka och att schablonbeloppet (ersättning per timme) höjs. Jämfört med i oktober är prognosen för utgifterna för i år och framåt något lägre, vilket främst beror på att antal brukare och antal timmar per brukare nu förväntas bli färre.”
Läs hela utgiftsprognosen HÄR.
Slopat avdrag representation
2017-01-10
Representation – avdrag och moms
Riksdagen har beslutat att avdragsrätten för representationsmåltider (lunch, middag, supé och annan förtäring) slopas. Utgifter för förfriskningar och enklare förtäring av mindre värde ska fortfarande vara avdragsgilla.
Riksdagen har även beslutat att moms ska få lyftas på utgifter för representationsmåltider upp till 300 kr per person.
Gäller både extern och intern representation
Avdragsförbudet gäller för extern och intern representation, vilket innebär att måltidsutgifter vid t ex personalfester, jubileum mm inte kommer att vara avdragsgilla.
Kringkostnader vid en personalfest, t ex lokalhyra eller musikunderhållning, kommer dock fortfarande att vara avdragsgilla med högst 180 kr (plus moms) per person.
Teaterbiljetter, greenfee mm
Representationsutgifter för teater, greenfee, event, matcher och liknande påverkas inte av lagändringen. För sådan utgifter kommer det alltså fortfarande att vara möjligt att göra avdrag med högst 180 kr (plus moms) per person.
Interna konferenser
Avdragsrätten för kortare interna kurser och konferenser påverkas inte av lagändringen. Någon ändring av vad som omfattas av själva representationsbegreppet görs inte, vilket innebär att dessa företeelser även fortsättningsvis kommer att vara fullt avdragsgilla utan att utlösa förmånsbeskattning.
Moms som belöper på 300 kr/person och tillfälle
Idag finns flera olika metoder för att beräkna hur mycket moms som får lyftas vid representation beroende på om sprit, vin eller öl ingått i måltiden. Riksdagen har nu beslutat att moms ska få lyftas på utgifter för representationsmåltider upp till 300 kr/person oavsett vilka drycker som ingått, och oavsett om det är fråga om intern eller extern representation. Förutsättningen är dock att utgiften inte överstiger vad som kan anses skäligt.
Rätt till momslyft på andra representationsutgifter är dock oförändrad, vilket innebär att moms bara får lyftas på den del av utgiften som är inkomstskattemässigt avdragsgill.
Antal assistanstimmar sjunker
2017-01-09
Antal assistanstimmar, beviljade av försäkringskassan sjunker. (Källa: assistanskoll.se, via försäkringskassan) Troligen är detta effekter av de HFD-domar som kommit under åren.
Månad | Antal timmar per år – kvinnor | Antal timmar per år – män | Totalt antal timmar |
December 2015 | 48 134 736 | 58 576 804 | 106 711 540 |
Januari 2016 | 47 863 816 | 58 125 600 | 105 989 416 |
Februari 2016 | 47 718 684 | 58 022 536 | 105 741 220 |
Mars 2016 | 47 709 168 | 58 090 292 | 105 799 460 |
April 2016 | 47 677 968 | 58 041 828 | 105 719 796 |
Maj 2016 | 47 632 572 | 58 022 484 | 105 655 056 |
Juni 2016 | 47 568 169 | 58 029 114 | 105 597 283 |
Juli 2016 | 47 664 850 | 58 123 316 | 105 788 166 |
Augusti 2016 | 47 575 070 | 58 066 727 | 105 641 798 |
September 2016 | 47 333 046 | 57 831 352 | 105 164 398 |
Oktober 2016 | 47 258 172 | 57 737 010 | 104 995 182 |
November 2016 | 46 997 471 | 57 452 644 | 104 450 115 |
Dom från HFD – LSS ersättning
2016-12-30
En ny dom från HFD gällande LSS-ersättning har kommit. Summerat innebär domen att du måste redovisa (styrka) de faktiska kostnaderna för att kunna få ersättning enligt LSS för personlig assistans. Detta inkluderar även sjuklönekostnader.
Läs domen HÄR
Privata anordnare – Tillväxt och lönsamhet
2016-12-30
Närmare 7 av 10 med personlig assistans väljer en privat anordnare. Assistans är med detta det mest privatiserade välfärdsområdet. Marknaden domineras av Humana följt av Frösunda och Team Oliva. Bland kooperativen är Brukarkooperativet JAG störst.
Tillväxten bland assistansbolagen låg ifjol på i genomsnitt 8,2%. Detta skall jämföras med uppemot 30 % för 7-8 år sedan. Rörelsemarginalen har sjunkit i branschen till 4,8%, välfärdsbranschens genomsnitt är på ca 8 %(Vårdrapporten). En trolig orsak till den krympande lönsamheten i assistansverksamheterna är att lönerna höjs mer än schablonen samt har den borttagna rabatten på arbetsgivaravgifter varit ett hårt slag mot lönsamheten.
Läs Vårdrapporten HÄR
Vill du själv granska hur ekonomin ser ut för flera hundra assistansverksamheter, kan du köpa vårt otroligt prisvärda dokument i Excel, läs mer HÄR om vad dokumentet innehåller.
Fler än någonsin använder SAGA!
2016-12-29
Under hösten har ett flertal assistansverksamheter valt SAGA budget som sin leverantör för budgetering och offert. Allt ifrån mindre assistansverksamheter med 5-10 brukare till bolag med flera hundra brukare. Vi på SAGA budget märker att ju större verksamheten är desto större är nyttan med SAGA budget för verksamheten. Funderar du på hur SAGA budget fungerar eller skulle vilja veta mer om vår produkt eller hur ni kan arbeta med budgetering som ett verktyg i er verksamhet, kontakta oss så berättar vi mer.
070-299 15 16
Lagförslag om förhöjt timbelopp
2016-11-29
Regeringen ska lägga fram ett lagförslag för att det förhöjda timbeloppet ska kunna variera över en längre period än en månad. Detta skall enligt minister Åsa Regner förenkla vardagen för assistansanvändare som beviljats förhöjt belopp. När efterskottsbetalning infördes 1 oktober i år försvann möjligheten att fördela kostnaderna på sex månader.
Ny vägledning från FK
2016-11-01
Försäkringskassan har uppdaterat vägledningen för assistansersättning. Några av nyheterna i den nya versionen är att goda levnadsvillkor definieras samt att egenvård kan inte längre beviljas som ett grundläggande behov. En annan nyhet är att den enskilda själv måste begära att Försäkringskassan prövar om det föreligger skäl för att behålla assistansersättningen vid sjukhusvistelse. Det sker alltså inte längre någon prövning av detta per automatik.
Vägledningen hittar du HÄR
Utvecklingen inom assistansersättningen
2016-10-31
”För mottagare av den statliga assistansersättningen har det genomsnittliga antalet timmar med assistans ökat från 101 till 127 timmar i veckan de senaste tio åren. Regeringens mål att bryta utvecklingen av timmarna uppnår Försäkringskassan genom att säkerställa de övriga målen för assistansersättningen.” Detta skriver Försäkringskassan på sin hemsida. De släppte i dagarna en ny rapport som beskriver utvecklingen av timmarna. Rapporten finner du HÄR
Ny version av SAGA budget
2016-10-22
Version 1.1.0.21 finns nu att ladda ned. Uppdateringen innehåller möjlighet till periodisering, rapporter per månad, storleken på arbetsfältet för personal har utökats, teckenstorleken i fältet resultatenhet har ökats, samt har en del andra grafiska förändringar gjorts för att förbättra användarupplevelsen.
Vi vill tack våra kunder för den feedback vi fått gällande förslag på förbättringar i SAGA
Avtal mellan kommunal och Vårdföretagen
2016-09-17
Kort om avtalet:
- Avtalet gäller till 30 juni 2017.
- Lönerna höjs från 1 juli med 2,2 % vilket innebär 487 kr/månad.
- Lägstalönerna höjs från 1 juli med 2,2 % till 17 948 kr/mån.
- OB-, jour- och beredskapsersättningar från 1 juli 2016 höjs med 2,2 %
- Det sker heller inga andra förändringar, tex av anställningsvillkor.
Varsel
2016-09-02
Kommunal har varslat om blockad mot nyanställning och inhyrning av personal inom avtalsområdet Personlig assistans. Bakgrunden är att regeringen beslutat att inte höja assistansersättningen i samma nivå som de kollektivavtalade lönerna. Enligt Kommunal har Vårdföretagarna erbjudit löneökningar på 0,8% från 1 juli 2016 och 1,4 % från 1 januari 2017.
Läs mer på:Dagens samhälle, Kommunal arbetaren, Vårdföretagen eller assistanskoll.se
Färre assistansbolag?
2016-08-16
Enligt statistik från Försäkringskassan (där man undersökt hur många assistansbolag som emottagit assistansersättning) tycks det finnas betydligt färre aktiva assistansanordnare än vad man trott om man granskar statistiken och jämför med antalet beviljade tillstånd att bedriva personlig assistans. I oktober 2015 betalades det ut ersättning till 673 anordnare, och då ingår Sveriges kommuner i den siffran. Det fanns ungefär 1000 beviljade tillstånd att bedriva assistans vid den tidpunkten, idag 1 164 st.
Vi på SAGA budget har tagit del av statistiken och kan se att det finns vissa frågetecken i den, bland annat tar man inte med assistansanordnare med färre än 3 brukare, vilket bör vara en icke oansenlig mängd bolag.
Febril aktivitet i verkstaden
2016-07-20
Just nu arbetar vi intensivt med den nya versionen av SAGA budget som beräknas bli klar inom någon vecka. I den nya versionen kommer det bli möjligt att periodisera intäkter och kostnader över flera månader, rapportgeneratorn kommer kunna skapa rapporter på månadsbasis och grafiken har justerats för att passa fler inställningslägen på bildskärmen. Sedan har diverse små justeringar också gjorts, allt för att ge er användare ett bättre verktyg.
Har du önskemål eller tankar om hur SAGA budget skulle kunna bli bättre? Tveka inte att kontakta oss, SAGA budget är till för våra användare!
Mejla till: daniel@sagabudget.se
PS: Vi har uppdaterat våra instruktionsfilmer här på hemsidan, de finns nu med tal. Direktlänk: KLICKA HÄR
Efterskottsbetalning förhöjd ersättning
2016-07-17
Alla som har högre timbelopp ska redovisa alla sina kostnader till Försäkringskassan. Tidigare har detta skett två gånger om året. Vid efterskottsbetalning kommer redovisningen ske varje månad och sedan kommer utbetalning att ske utifrån de redovisade kostnader som godtagits för den månaden. Eftersom högre timbelopp högst kan utgå med 12 procent över schablonbeloppet innebär månadsredovisningen och den följande utbetalningen att det finns en risk att alla godtagna kostnader inte kan ersättas.
Viktigt att tänka på som assistansbolag är att det kanske blir svårt att få in räkningen i tid till FK med dessa nya regler. Kanske blir det nödvändigt att vänta 2 månader på pengarna från FK?
Läs informationen om efterskottsbetalning och de nya blanketterna som kommer: HÄR
Sju av 55 granskade assistansföretag miste sitt tillstånd
2016-06-21
I rapporten Lämplig eller inte – det är prövningen beskrivs den granskning IVO, Inspektionen för vård och omsorg, gjort av assistansföretag 1 juli 2013 till 29 februari 2016. Det framgår att sju företag mist sitt tillstånd att bedriva assistans. Granskningen har dock gjorts utifrån ett riskurval, vilket gör att resultatet inte är representativt.
I rapporten framgår det att av 55 granskade företag fick…
- 13 företag ingen anmärkning
- 13 företag anmärkning
- 22 företag krav på åtgärd
- sju företag indraget tillstånd
Brister i ekonomisk lämplighet är den vanligaste orsaken till återkallelse av tillstånd, i två fall har brott förekommit. I de fall IVO har utdelat anmärkningar eller kräver åtgärder handlar det ofta om brister i dokumentationen av verksamheten, systematiskt kvalitetsarbete eller kompetensutveckling.
Källa:assistanskoll.se
Hjultorget – A:19
2016-05-24
Den 24-25 maj kan ni besöka vår monter på hjultorget. Ni finner oss i monter A:19. Vi ser fram emot ert besök.
Företagsinformation – Assistansbolag
2016-05-10
Skulle du vilja veta hur ekonomin ser ut för Sveriges assistansbolag? Kanske funderar du över hur stora vinster gör assistansbolagen, eller går dom med förlust? Hur ser olika nyckeltal ut? Hur ser ert bolag ut i jämförelse med andra bolag? Vilka bolag växer snabbast? Då kan du sluta fundera!
Genom att investera 3 999 kr exkl. moms får du tillgång till den senaste ekonomisk information specificerat för ca 700 assistansbolag, vilket är alla aktiebolag på marknaden som har tillstånd att bedriva assistans (April 2016). Eftersom informationen är i Excel är det mycket lätt att sortera fram olika listor och ta fram genomsnitt siffror och annan information som du finner intressant.
I dokumentet som är i Excel får du följande information per bolag:
- Omsättning och ”Övrig omsättning”
- Rörelseresultat (EBIT samt EBITA), resultat efter finansnetto samt Årets resultat
- Vinstmarginal
- Hur mycket som betalats ut i löner och sociala kostnader
- Antal anställda
- Nettoomsättning per anställd
- Personalkostnader per anställd
- Soliditet
- Kassalikviditet
- All information sträcker sig 3 år tillbaka! 2014-2012.
Gör din beställning nu genom att klicka på länken nedan. Ange faktureringsuppgifter i mejlet.
Efterskottsbetalning – Högre timbelopp
2016-04-20
Försäkringskassan arbetar för närvarande med nya föreskrifter som ska reglera frågan om hur redovisning av högre timbelopp ska ske. Föreskrifterna beslutas av Försäkringskassans styrelse den 30 juni 2016. Förslag på föreskrifter kommer att skickas ut på remiss till bland annat brukar- och anordnarorganisationer. Remissrundan börjar i maj.
Så väljer de med LSS beslut
2016-04-13
Socialstyrelsen har gjort en kartläggning över vem de assistansberättigade med LSS beslut väljer som utförare av personlig assistans. År 2015 valde 43% kommunen, 50% ett privat företag, 6% ett kooperativ och endast 1% ordnade assistansen själv.
Undersökning bland KFOs medlemmar
2016-04-12
En undersökning bland KFOs medlemmar visar att 78 procent är oroade för om deras assistansverksamhet ska överleva långsiktigt.
Hela 34 procent av medlemmarna i KFO är dessutom oroliga för hur assistansverksamheten ska överleva den närmaste tiden. Cirka 31 procent saknar likvida medel för lönekostnader i övergången till efterskottsbetalning.
Träffa oss på Rådsmöte och debattforum
2016-04-04
7-8 april finns vi på plats på IFA debattforum och rådsmöte i Stockholm. Kom gärna och besök vår monter. Tillställningen äger rum på Courtyard by Marriott, Kungsholmen.
Koll på assistansen -En handledning för kommunens analys
2016-03-23
Personlig assistans är en av kommunernas större verksamheter. Det har inte tidigare gjorts något mer omfattande försök att förklara skillnader i kostnader för utförande av assistans vare sig mellan kommuner eller mellan kommunerna sammantaget och privata utförare.
Under våren 2015 har Sveriges Kommuner och Landsting bedrivit ett projekt tillsammans med några kommuner för att analysera och försöka förklara dessa skillnader. Syftet med rapporten är att ge vägledning för de kommuner som vill arbeta med att ur ett ekonomiskt perspektiv analysera och effektivisera sin verksamhet inom personlig assistans.
Kommuner har en genomsnittlig merkostnad på upp till 12 % jämfört med Försäkringskassans schablonbelopp enligt rapporten. Som av en händelse motsvarar siffran 12 % förhöjd assistansersättning som kommunerna ofta inte kan söka eftersom de inte ofta har budget och redovisning av kostnader för varje assistansberättigad.
Det finns flera faktorer som påverkar kommunernas högre kostnadsläge. En del av dem kan påverkas medan andra är svårare att förändra. I skriften ges några exempel på hur kommuner gjort som arbetat aktivt för att sänka sina kostnader.
Att kommuner har högre kostnader än privata kan enligt rapporten förklaras med:
- Kommunanställda assistenter har i HÖK-avtalet 38,25 tim veckoarbetstid jämfört med 40 tim hos privata.
- Att många assistenter är tillsvidareanställda gör att all arbetstid inte är arbetad tid. 2-4 % av arbetstiden bedöms då vara så kallad tomtid vilket innebär att den anställde inte arbetar.
- Kommunerna sätter ibland in dubbelbemanning som inte beviljas/ersätts via assistansersättningen.
- Lägstalönerna i kommunens kollektivavtal är något högre än i de privata avtalen.
- Jourersättningarna är högre i kommunens kollektivavtal än i de privata avtalen.
- Kommunerna söker ofta inte förhöjd ersättning eftersom de saknar budgetering och redovisning på individnivå.
Skillnad i kostnader mellan kommuner förklaras med:
- Skillnad i effektivitet att snabbt placera om personal.
- Om man budgeterar och följer upp kostnader för varje enskild assistansberättigad.
- Om man följer upp planerade/utförda assistanstimmar hos varje enskild assistansberättigad.
- Om man särredovisar de kostnader som ska finansieras av assistansersättningen.
Här hittar du rapporten: KLICKA HÄR